شماره :
302
شنبه 1401/04/25 05:40

تجربه‌ی کارآموزی

از زبان امیر انصاری‌پور، یکی از کارآموزان دوره دوم

کارآموزی فب‌لب

کلمه‌ی کارآموز از دو کلمه‌ی کار (پیشه، شغل، عمل، فعل) و آموز (بن مضارع از آموختن، به معنای یاد گرفتن) مشتق شده است. معنای این کلمه شبیه به معنای "شاگرد" است و به کسی اطلاق می‌شود که برای یادگرفتن کار یا کارهایی، به طور موقت، با شخص یا مجموعه‌ای هم‌کاری می‌کند. فب‌لب دومین دوره‌ی کارآموزی خود را با پذیرفتن دوازده کارآموز شروع کرد و من به عنوان یکی از دوازده کارآموز جدید، تقریبا چهار هفته از دوره‌ی کارآموزی خودم در این مجموعه را گذرانده‌ام و تلاش دارم تا با نوشتن این چند خط برای کارآموزهای بعدی، راهنما و دلیل راهی از خود به جا گذاشته باشم.

مستند سازی

در ابتدای کارآموزی، مهم‌ترین نکته‌ی دوره‌ی کارآموزی مستندسازی و ثبت اتفاقات در سایت "Trello" عنوان شد و گفته شد که مستندسازی مداوم کار بسیار سختی است؛ هر چه این دوره پیشتر رفت، واقعیت این جمله بیشتر بین کارآموزها فهمیده شد. در ادامه، دو هفته‌ی ابتدایی کارآموزی به یادگیری و مرور پیش‌نیازهای شروع دوره‌های حرفه گذشت. آشنایی اولیه با مدل‌سازی سه‌بعدی، آشنایی با طراحی و شناخت هویت بصری و آشنایی با نرم‌افزار ایلاستریتور سرفصل‌های این دو هفته بود.

کارگاه‌های کارآموزی

اتفاق جالب این دوره‌ی کارآموزی این بود که هر کارآموز باید در دوازده هفته‌ی در پیش رو، هر هفته، یک دوره‌ی کارآموزی متفاوت را طی کند. دوازده موضوع کارآموزی شامل: آشنایی و کار در فضای کار اشتراکی (Coworking Space)، رسانه، تدوین، گرافیک، پرینت سه‌بعدی، دستگاه سی‌ان‌سی، دستگاه برش لیزری، نرم‌افزار راینو، فب کافه، نرم‌افزار گرسهاپر (Grasshopper)، زبان ماشین و بتن است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های ماجرا در فضای این کارآموزی این است که کارآموز صرفاً پای درس تئوری نمی‌نشیند و این یادگیری صرفا از جنس آشنایی نیست، بلکه از جنس درگیر شدن است؛ و هر نفر بخشی از زنجیره‌ی این فرایندها می‌شود و باید وظایفی را در تیم مربوطه انجام بدهد؛ برای مثال در فضای کار با دستگاه پرینتر سه بعدی باید بتواند، با بیشترین سرعت، بخشی از مسئولیت‌ها رساندن سفارش‌های موجود را انجام بدهد.

سخن آخر

واگرایی موضوعات در این کارآموزی به مثابه فرصتی برای به چالش کشیدن خود است، مثلا یک کارآموز می‌تواند در هفته‌ی اول برای مجموعه تولید محتوای متنی و تصویری کند، در هفته‌ی دوم با یکی از دستگاه‌های مجموعه کار کند و مشغول امور فنی باشد و برای هفته‌ی سوم مشغول کار تدوین باشد. این تنوع اجازه‌ی سنجیده شدن استعدادهای متفاوت هر نفر را به خود او و مجموعه می‌دهد. سختی و تعداد مسئولیت‌های هر کارآموز با توجه به آشنایی او با فضای هر کار و پیش‌زمینه‌ها و توانایی‌های او در این موارد سنجیده می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

X